Mijnantwoorden

Oordelen

Oordelen doen wij allemaal en vrijwel continue. Oordelen roept meestal negatieve associaties op. Oordelen kan handig zijn, maar ook riskant. Zo hoeft hoefgetrappel niet perse van een paard te komen. Het kan ook een zebra zijn. Bij de Bijbel denken wij meestal direct aan het gedeelte uit Mattheus 7-1 e.v. waarin Jezus oproept om niet te oordelen. De vraag is nu of dit betekent nooit oordelen. Er zijn ook voldoende Bijbelteksten te vinden waarin oordelen juist aangemoedigd wordt.

Soms wel oordelen

Op diverse plaatsen roept de Bijbel ons op wel te oordelen, zoals:

  • Wij moeten oordelen of een profeet al dan niet vals is.
  • Johannes 4 zegt: beproeft (oordeel) of iets van God komt.
  • In 1 Korinthiërs 5 veroordeelt Paulus en niet oordelen van de gemeente (lauwheid)

Context

De oproep van Jezus om niet te oordelen werd gedaan in de context dat diegene die wilde  oordelen eerst "de balk uit zijn eigen ogen moest halen alvorens de splinter bij de andere te willen verwijderen".

Bedoeling

Jezus leerde hoe wij mogen oordelen, te weten:

  1. Begin bij je zelf. Kijk eerst zelf in de spiegel.
  2. Oordeel in een geest van liefde.
    Dit is helaas te vaak misgegaan en gaat nog vaak mis. Daar hebben wij vergeving voor nodig, waarom wij mogen vragen. Je oordeelt in liefde als je bewogen bent met de ander.
  3. Houdt altijd God in het oog. Besef hoeveel genade God ons gegeven heeft. Doe dat ook naar de ander.

 

Wie, waarin en waarom

Wie

Wij hebben niets te zeggen/oordelen over ongelovigen. Wel over gelovigen (broeders en zusters).

Waarin

De maatstaf is altijd Gods woord. Daarin staat o.a. dat wij soms het oordeel over moeten laten aan onze leiders.

Niet over behoudenis

Het is niet aan ons een oordeel uit te spreken over wie wel en niet behouden zullen zijn. Dat oordeel is aan God. Daarnaast mogen wij nooit minachten.

Waarom

Het oordeel moet een uiting van liefde zijn. Soms kan niet oordelen zelfs fout aflopen voor de ander.

 

Liefde = de kern

De centrale opmerking blijft dat wij bij het oordelen de, om niet verkregen, liefde van God mogen uitdelen.

 Bronnen: